KPMG Türkiye, perakende alışkanlıklarını sarsan e-ticaretin yeni kanalı sosyal ticareti araştırdı. Beş yılda 10 kat büyüyen sosyal ticaret, gelen Z kuşağının da etkisiyle perakendede yıkıcı etki yaratacak.
KPMG Türkiye Tüketici Ürünleri ve Perakende Sektör Lideri Fikret Çetinkaya, Kavram olarak 2005ten bu yana kullanılan sosyal ticaret, hem sosyal ağlar üzerinden yapılan e-ticaret işlemlerini hem de sosyal ağların e-ticaret üzerinden tüketicilerin satın alma kararlarına etkisini kapsıyor. Ciddi oranda büyüyen sosyal ağ kullanımı, internetten alışverişi de dönüştürmeye başladı. Bu nedenle sosyal ticaret kavramı yükseliyor dedi.
Statista verilerine göre Ocak 2018de 7,5 milyarın üzerine çıkan dünya nüfusunun yüzde 53ü, yani 4 milyarı aktif internet kullanıcısı. Bunların 3,2 milyarı sosyal medya platformlarında aktif. Bu rakam 2010 yılında 97 milyondu.
Sosyal medya platformları arasında 2 milyarın üzerinde kullanıcıyla ilk sırada Facebook yer alıyor. Onu 1,5 milyar kullanıcıyla YouTube, 1,3 milyar kullanıcıyla WhatsApp izliyor. Instagramın 800 milyon, Twitterın 330 milyon, LinkedInin 260 milyon, Snapchatin 255 milyon, Pinterestin ise 200 milyon kullanıcısı var.
Dünyada sosyal ticaretin toplam büyüklüğü 2011de 5 milyar dolardı. 2016 yılında bu rakam 50 milyar dolara çıktı. Technavionun Küresel Sosyal Ticaret Pazarı 2017-2021 raporuna göre 2021 yılına kadar pazarın yaklaşık 166 milyar dolara ulaşacağı öngörülüyor.
We Are Social ve Hootsuite 2018 verilerine göre Türkiyede yaklaşık 54 milyon internet ve 51 milyon sosyal medya kullanıcısı var. Türkiye, sosyal medya kullanımında dünyada 13üncü sırada.
Türkiyede akıllı telefon kullanımı hızla artıyor. 2021e kadar nüfusun yüzde 84ü akıllı telefon kullanacak.
Türkiyede sosyal medya çok yoğun kullanılıyor. Sosyal medya penetrasyonu, dünya ortalaması olan yüzde 42nin çok üzerinde bir oranla yüzde 63 civarında. Ocak 2017den bu yana sosyal medya kullanıcı sayısı yüzde 6 büyüdü. Kullanıcılar günde yaklaşık 3 saatlerini sosyal medya platformlarında geçiriyor. Dünyada Facebook kullanıcı sayısı bakımından Türkiye 51 milyon kullanıcı ile 9. sırada.
Bu rakamlara rağmen Türkiyede toplam e-ticaret penetrasyonu yüzde 43, mobil ticaret penetrasyonu ise yüzde 30. Perakende genelinde e-ticaret penetrasyonu yüzde 3,5 seviyesinde. Euromonitorun tahminlerine göre 2021de bu oran yüzde 4,3e çıkacak.
19.05.2018 12:37:00